بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو (سئو سایت)

بهینه سازی وب‌سایت برای موتورهای جستجو (سئو سایت) در طراحی سایت به معنای ویرایش عناصر وب‌سایت و همچنین بالا بردن اعتبار آن در فضای اینترنت می باشد.

بدین ترتیب شما می‌توانید بهترین رتبه را در موتورهای جستجوگر کسب کرده و در نتیجه وقتی کاربر عبارات مرتبط با کار شما را جستجو کند نام شما را در صفحه اول خواهد دید و حتما به شما سر خواهد زد.

این یعنی ترافیک وب‌سایت شما افزایش چشمگیری خواهد یافت و این معادل درآمد بیشتر می باشد.

ما باور داریم که بهینه‌سازی وب‌سایت بهترین تبلیغ برای شما است.

چرا که تاثیر آن همیشگی خواهد بود و البته، تنها مشتریان واقعی از طریق آن جذب خواهند شد.

همچنین این نکته نیز وجود دارد که کاربر به نتایج جستجو بیشتر از تبلیغات اینترنتی اعتماد خواهد کرد.

سئو

سئو سایت (بهینه‌سازی موتور جستجو)

به معنی فریب و یا دستکاری موتور‌های جستجو با روش‌های غیر اخلاقی نیست. آن‌ها برای کمک کردن به بهبود رویت و ارتباط وبسایت‌ها در نتایج جستجوی طبیعی با هدف رسیدن به رتبه‌بندی بالا، ایجاد شده‌اند.

سئو سایت را می‌توان مجموعه‌ای از روش‌ها برای تغییر استراتژیک وبسایت‌ها دانست. این فرآیند به بیان مهمترین عوامل مرتبط صفحه و افزایش اهمیت آن در صفحه نتایج جستجو، می‌پردازد.

سئو سایت فرآیند ساده‌ای نیست که به راحتی پیاده‌سازی شود زیرا نیازمند دانش زیاد، علم پیش زمینه‌ای و صبر میباشد. موتور‌های جستجو با تغییر مداوم الگوریتم‌های رتبه‌بندی خود غیر قابل پیش‌بینی میباشند؛ بنابراین وظیفه مهندسین سئو سایت بروز نگه داشتن اطلاعات خود در این زمینه میباشد.

سئو سایت یا بهینه سازی وبسایت یکی از فعالیت هایی میباشد که توسط سئو وبسایتک انجام می شود.

الگوریتم رتبه‌بندی گوگل دارای بیش از 200 معیار جهت رتبه‌بندی یک وبسایت میباشد. از این رو مهندسین سئو سایت می‌بایست مهم‌ترین این معیار‌ها را جهت پیاده‌سازی موفق سئو سایت بدانند.

 

اوایل شروع سئو سایت

در اوایل سال 1990 اولین موتور‌های جستجو کار خود را آغاز کردند؛ بعضی از محبوب‌ترین آن‌ها Infoseek،Alta Vista و Yahoo بودند.در آن زمان مردم موتورهای جستجو را به دید یک لیست فهرست شده نگاه می‌کردند که همانند صفحه زرد، سئو سایت اولیه بر اساس حروف الفبا انجام می‌شد. در این لیست صفحاتی همچون AAA در بالای این لیست وجود داشتند.

با رشد مداوم اینترنت موتورهای جستجوی جدید‌تری ظاهر می‌شدند که از الگوریتم‌های رتبه‌بندی پیچیده‌تری میباشدفاده می‌کردند. این الگوریتم‌ها با معیار تراکم کلمه کلیدی ( تعداد دفعاتی که یک کلمه کلیدی یا یک عبارت در یک صفحه میباشدفاده شده تقسیم بر تعداد کل کلمات صفحه) و برچسب‌های شبیه key-words برای فهم محتویات وبسایت‌ها میباشدفاده می‌کردند. به دنبال این رشد سئو سایتبرای بیشتر دیده شدن وبسایت‌ها فعالیت خود را شروع کرد. با توسعه رتبه‌بندی صفحات توسط موتور‌های جستجو، مهندسین سئو سایت به دنبال پیدا کردن راه‌هایی جهت تاثیرپذیری در رتبه بندی این موتورها چه با میباشدفاده از روش‌هایاخلاقی و چه غیر اخلاقی روی آوردند.

یک مقاله که توسط نیویورک تایمز در نوامبر سال 1996 چاپ شد راجع به توسعه‌دهندگان وب صحبت کرد که برای قرار گرفتن در بالای صفحه نتایج جستجو از روش‌های غیر اخلاقی سئو سایت میباشدفاده می‌کردند. این مقاله توضیح می‌دهد که چگونه توسعه‌دهندگان وب به راحتی یک وبسایت را به همراه کلمات کلیدی ویژه که معمولا در پشت گرافیک وبسایت پنهان شده میباشد، بارگذاری می‌کنند که در نتیجه موتورهای جستجو این کلمات کلیدی را شمارش کرده و رتبه بندی وبسایت را افزایش می‌دهند.

همان طور که گفته شد بدست آوردن رتبه‌بندی بالا برای کلمات کلیدی خاص در اوایل کار خیلی راحتی نسبت به امروز بوده میباشد. با بکار گیری روش‌های غیر اخلاقی در آن زمان قرار گرفتن در بالای لیست نتایج جستجو تضمین شده بود. امروزه الگوریتم‌های موتورهای جستجو پیچیده‌تر شده‌اند و خیلی سخت میباشد که مهندسین بهینه‌سازی بتوانند موتورهای جستجو را دستکاری کنند، البته این بازی موش و گربه بین مهندسین سئو سایت و موتورهای جستجو امروزه نیز وجود دارد و ادامه پیدا خواهد کرد.

اهداف سئو سایت چیست ؟

هدف سئو سایت کمک به وبسایت‌ها در بدست آوردن محل بالا در نتایج جستجوی طبیعی و افزایش ارتباط بین صفحات و کلمات کلیدی وارد شده توسط کاربران میباشد. نمایش دادن بیشترین صفحات مرتبط با پرس‌و‌جوی جستجوی وارد شده دارای مزایای زیادی هم برای کاربر و هم برای موتور جستجو میباشد که در آن کاربر بیشترین نتایج مرتبط جستجو شده را پیدا می‌کند و موتور جستجو قابل اعتماد می‌شود چرا که الگوریتم آن بیشترین صفحات مرتبط را نشان می‌دهد.

بعد از اینکه سئو سایت برای بهبود رتبه‌بندی وبسایت‌ها در نتایج جستجوی طبیعی کار خود را شروع کرد، این فرآیند نیازمند دانش و زمان برای پیاده‌سازی روش‌های خود شد. زمان، بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاری اولیه برای بهینه شدن وبسایت و یا یک صفحه میباشد.

بسته به اینکه چگونه کلمات کلیدی رقابتی در بهینه سازی مورد میباشدفاده قرار می‌گیرند، سئو سایت هفته‌ها یا ماه‌ها طول می‌کشد تا به نتیجه برسد. اگر چه ممکن میباشد نتایج بهینه‌سازی جستجو به سرعت دیده نشود ولی در دراز مدت مزایای سئو سایت باعث افزایش رتبه‌بندی وبسایت و افزایش بازدیدکنندگان میباشد. برای وبسایت‌ها خیلی مهم میباشد که در صفحه اول نتایج جستجو گوگل به خصوص جزو سه تا نتیجه طبیعی اول که 58.4 درصد کلیک‌ها را شامل می‌شود، قرار گیرند.

این جای تعجب نیست که وبسایت‌ها با محصولات و خدماتی که بفروش می‌رسانند بر سر رسیدن به رتبه یک نتایج جستجو رقابت کنند. به عنوان مثال کلمه کلیدی رقابتی “بیمه خودکار” 1.5 میلیون جستجوی گوگل را در ماه به خود اختصاص می‌دهد، این بدین معنی میباشد که 3 جایگاه اول 58.4 درصد بازدیدکنندگان و خود جایگاه اول 36.4 درصد بازدیدکنندگان را به خود اختصاص می‌دهد. این مسئله برای خیلی از وبسایت‌ها سودمند میباشد که در بالای نتایج جستجو قرار گیرند به خصوص آنهایی که با افزایش ترافیک وبسایت به تعداد مشتریانشان اضافه می‌شود.
یک مطالعه دیگر نشان می‌دهد جستجو کنندگان خیلی دوست دارند روی پیوندهای طبیعی نتایج جستجو کلیک کنند؛ این مطالعه مشخص می‌کند 72.3 درصد کاربران گوگل روی پیوندهای طبیعی نتایج جستجو کلیک می‌کنند و تنها 27.3 درصد کاربران روی پیوندهای لیستهای پرداخت شده کلیک می‌کنند. این یکی دیگر از دلایلی میباشد که شرکت‌ها تاثیر سئو سایت را دانسته و حاضر میباشند برای آن زمان و هزینه صرف کنند.

بطور کلی اهداف سئو سایت را می توان بصورت زیر خلاصه نمود:

  • در بازدید وبسایت تاثیر بسزایی دارد.
  • باعث ایجاد برند می شود.
  • باعث افزایش ترافیک وبسایت خواهد شد.
  • باعث شده وبسایت در صفحه نتایج موتور جستجو از رتبه بهتری برخوردار شد.
  • باعث افزایش فروش محصولات خواهد شد.
  • بهترین ابزار برای تبلیغات میباشد.

 

سئو سایت درون صفحه چیست ؟ (On Page SEO)

سئو سایت درون صفحه به کنترل مستقیم کدها و یا محتویات وبسایت شما اعم از متن، تصویر، پیوند و … مرتبط می‌شود؛ به طور کلی هر چیزی که در وبسایت خود بارگذاری می‌کنید مربوط به SEO On Page می‌شود. این روش پایه تمام تلاش‌های بهینه‌سازی میباشد زیرا جایی میباشد که شما بیشترین کنترل را روی آن دارید. هر گونه تغییری را که شما در محتویات وبسایت خود ایجاد می‌نمایید در نتایج جستجو تاثیر گذار خواهد بود بنابراین خیلی مهم میباشد که روش SEO On Page بدرستی قبل از روش SEO Off Page انجام شود.

سئو سایت بیرون صفحه چیست ؟ (Off Page SEO)

بر خلاف روش SEO On Page که توسعه وبسایت با کنترل مستقیم بالایی انجام می‌شد، روش بهینه سازی بیرون صفحه شامل تمام ارتقاهایی میباشد که در خارج از وبسایت شما انجام می‌شود؛ این شامل تمام چیزهایی میباشد که می‌تواند در بدست آوردن رتبه‌بندی بالای وبسایت شما کمک کند. SEO Off Page در درجه اول در بدست آوردن پیوند دهندگان (پیوندهایی که از وبسایت‌های دیگر به وبسایت شما اشاره می‌کنند) متمرکز می‌شود سپس با میباشدفاده از روش‌هایی که در خارج از وبسایت انجام می‌شود به بهینه‌سازی موتور جستجو می‌پردازد.

SEO Off Page یک فرآیند نامحدود میباشد که توسط مهندسین سئو سایت در جهت بدست آوردن پیوند دهندگان، اداره می‌شود.

سئو سایت کلاه – سفید چیست ؟ (White Hat)

در اصطلاحات فنی این حوزه، سئو سایت کلاه – سفید به مجموعه تکنیک‌ها، روش‌ها و استراتژی‌های که از قوانین و راهنمایی‌های موتورهای جستجو تبعیت می‌کنند، اشاره دارد. که این به معنی فریب یا دستکاری موتور‌های جستجو و یا کاربران به هیچ وجه نیست. این همچنین به سئو سایت اخلاقی نیز یاد می‌شود زیرا دلیل آن این میباشد که یا اجرای بلند مدت داشته و یا از دستورالعمل‌ها و سیمیباشد‌های صحیح جهت بدست آوردن رتبه‌های بالا در نتایج موتور‌های جستجو میباشدفاده می‌کند.

سئو سایت کلاه – سیاه چیست ؟ (Black Hat)

به عبارتی دیگر اصطلاح سئو سایت کلاه – سیاه اشاره به مجموعه‌ای از دستورات دارد که به منظور فریب، بازی و دستکاری الگوریتم‌های موتورهای جستجو با هدف بدست آوردن رتبه‌بندی بالا، بکار می‌رود. این مهم میباشد که بدانید این‌ روش‌ها غیر اخلاقی بوده و توسط هیچ موتور جستجویی تایید نمی‌شود و بکارگیری این روش‌ها خطر خارج شدن از فهرست پایگاه داده را برای همیشه در بر دارد.

انجام تاکتیک‌های سئو سایت کلاه – سیاه ممکن میباشد که باعث افزایش رشد ناگهانی در نتایج جستجو شود ولی می‌تواند منجر به پرداخت جریمه و یا حذف کامل از فهرست پایگاه داده موتور جستجو شود.

مقالات در زمینه بهینه سازی موتور جستجو

در زیر به برخی از مقالات در زمینه بهینه سازی موتور جستجو اشاره شده میباشد:

پژوهشی در استراتژی های بهینه سازی موتور جستجو برای توسعه وبسایت های بزرگ

در این پژوهش محقق معتقد میباشد که هنگامی که پیاده سازی وبسایت به پایان می رسد مشکلی که خیلی از شرکت ها با آن مواجه میباشند این مسئله میباشد که نمی دانند که چگونه وبسایت خود را در اینترنت معرفی نماید که بهترین روش برای معرفی وبسایت بهنیه سازی موتور جستجو میباشد. در این تحقیق بر اساس 77 معیاری که از منابع مختلف و موتورهای جستجو بررسی نموده میباشد میباشدراتژهای بهینه سازی برای توسعه وبسایت را بصورت زیر معرفی می نماید:

  • بهبود ساختار وبسایت
  • استراتژی کلمات کلیدی
  • استراتژی URL
  • بهینه سازی کد
  • پردازش کردن متن
  • بهینه سازی لینک های ورودی
  • استراتژی نام دامنه و همیباشد

آنالیز تکنیک های بهینه سازی موتور جستجو

این پژوهش استراتژی بهینه سازی شرکت های گوگل و مایکروسافت را بررسی و توضیح داده میباشد و موردی که جهت مطالعه و آنالیز قرار داده میباشد، استراتژی های مربوط به شرکت مایکروسافت میباشد. مهمترین معیارها برای بهینه سازی موتور جستجو از نظر محقق عبارتند از:

  • اضافه کردن Allow یا DisAllow به نقشه وبسایت
  • اضافه کردن URL به نقشه وبسایت
  • اضافه کردن نقشه وبسایت به robots.txt
  • میباشدفاده از ابزارهای آنالیز جهت crawl

بهینه سازی موتور جستجو جهت افزایش بهبود رویت وبسایت

در این تحقیق محققین عواملی که در افزایش رتبه وبسایت تاثیر دارند را به 3 سه بخش تقسیم بندی می کنند:

  • شرکت های دارنده موتور جستجو: جستجوکنندگان در صفحات موتورهای جستجو یک پرس و جو را اجرا می کنند سپس نتیجه آن در صفحه نتایج موتور جستجو نمایش داده می شود.
  • وب مسترها و شرکت های بهینه سازی موتور جستجو: شرکت هایی که با میباشدفاده از یکسری ابزار و مهارت ها تلاش می کنند رتبه وبسایت ها را در صفحه نتایج موتور جستجو افزایش دهند
  • جستجو کنندگان در موتورهای جستجو: افرادی میباشند که در موتورهای جستجو بدنبال یافتن اطلاعات مورد نظرشان میباشند.

محققین معتقد میباشند افرادی که فعالیت بهینه سازی را انجام می دهند می بایست از آخرین تغییرات الگوریتم ها ی موتورهای جستجو مطلع باشند و عواملی که باعث می شود ترافیک وبسایت افزایش پیدا نماید را بخوبی بشناسند و همچنین از کلماتی که کاربران نهایی بدنبال آن می گردند نیز آگاهی داشته باشند و بعبارتی دیگر می بایست اطلاعات خود را در سه دسته بندی بالا همیشه بروز نگه دارند.

بهینه سازی موتور جستجو: مفاهیم آنالیز فنی

در این تحقیق بر اساس یکسری مقالات، مطالعات و راهنمایی ها برخی از مفاهیم بهینه سازی موتور جستجو آورده شده میباشد. محقیق معتقد میباشند بهینه سازی موتور جستجو فرآیندی میباشد که هیچ وقت تمام نمی شود و تکنیک های زیادی برای بهتر کردن رتبه وبسایت وجود دارد ولی پیاده سازی همه آنها مشکل میباشد. :

تکنیک هایی که در این تحقیق برای بهینه سازی عنوان شده میباشد عبارتند از:

  • افزایش لینک های خارجی
  • تغییر اسم فایل ها
  • لینک یک طرفه
  • کلمات کلیدی
  • میباشدفاده از Meta Tag
  • میباشدفاده صحیح از عنوان
  • میباشدفاده از robots.txt
  • بهینه سازی محتوا

 

مطالب مرتبط:

 

 

کلمات کلیدی:

طراحی سایت – طراحی وب سایت – سئو سایت – آموزش رایگان – طراحی اپلیکیشن موبایل – طراحی وبسایت – سئو – طراحی اپلیکیشن – آموزش طراحی سایت – آموزش طراحی وبسایت