, ,

چالشی به نام استارتاپ ClearView AI و فروش اطلاعات کاربران

چالشی به نام استارتاپ ClearView AI و فروش اطلاعات کاربران

چالشی به نام استارتاپ ClearView AI و فروش اطلاعات کاربران

 

استارتاپ کوچک ClearView AI که بوسیله پیتر ثیل، یکی از بنیانگذاران فیسبوک حمایت می‌شود، با استفاده از تصاویر گردآوری شده کاربرن از فیسبوک، یوتیوب، ونمو و دیگر پلتفرم‌ها و وب‌سایت‌ها در حالا درست کردن یک پایگاه داده‌‍‌ای عظیم از چهره افراد میباشد که نهادهای مختلفی مانند ادارات پلیس و مراکز مجری قانون از آن استفاده کنند.

نیویورک تایمز با انتشار گزارشی در این رابطه نوشت که استارتاپ نامبرده، چیزی حدود ۳ میلیارد تصاویر را از منابع مختلف در سطح اینترنت و حتی قسمت «درباره ما» برخی وب‌سایت‌ها جمع‌آوری کرده و خدمات شناسایی چهره مبتنی بر هوش مصنوعی خود را به نهادهای مختلف فروخته است.

 

در واقع، پایگاه داده‌که که ClearView AI تهیه کرده از آنچه در اختیار نیروهای پلیس و حتی FBI قرار دارد، غنی‌تر است. بنیانگذار این استارتاپ در گفت و گویی عنوان کرد که فیسبوک از دریافت تصاویر کاربران این شبکه‌های اجتماعی مطلع است ولی وب‌سایت‌هایی مانند توییتر چنین امکانی فراهم نیست.

با این حالا، برخی ابزارهای مبتنی بر هوش مصنوعی می‌توانند از ضعف موجود در حفاظت از حریم خصوصی کاربران استفاده کرده و این اطلاعات را استخراج کنند.
ناتان فرید وسلر، وکیل اتحادیه آزادی‌های مدنی آمریکا با اشاره به ضعف قانونگذاری در این رابطه، عنوان کرد این یک مساله نگران‌کننده از واقعیت خطرناک فناوری تشخیص چهره در عصر حاضر است و قانونگذاران می‌بایست برای متوقف نمودن آن وارد عمل شوند.

وی ادامه داد که نیروهای پلیس نبایستی به طور مخفیانه و از راه یک فناوری کنترل نشده و مستعد خطا که بوسیله یک استارتاپ ارائه می‌شود، ما را ذیل پیشنهاد گیرد.

ولی ClearView AI در جواب عنوان نمود که این شرکت تنها از تصاویر و عکس‌های موجود عمومی‌استفاده می‌کند که می‌تواند شامل توضیحات و اطلاعات موجود در قسمت Bio شبکه‌های اجتماعی هم شود. ولی فیسبوک اعلام کرده که در حالا بررسی این مساله میباشد که استارتاپ نامبرده، چطور از اطلاعات کاربران این شبکه اجتماعی استفاده می‌کند.

اگرچه نهادهای مجری قانون، مشتریان اصلی اطلاعات و خدمات این استارتاپ هستند ولی ClearView AI قصد دارد تا اطلاعات خود را از عینک‌های واقعیت افزوده و یا دیگر محصول های پوشیدنی هم جمع‌آوری بکند و این یعنی مرگ حریم شخصی و خصوصی کاربران.

—————————————————————

مطالب مرتبط:

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

آیا می خواهید به بحث بپیوندید؟
در صورت تمایل از راهنمایی رایگان ما استفاده کنید!!

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *