,

فیلترینگ باعث شکاف بیشتر دولت و ملت شد

فیلترینگ باعث شکاف بیشتر دولت و ملت شد

فیلترینگ باعث شکاف بیشتر دولت و ملت شد

فیلترینگ باعث شکاف بیشتر دولت و ملت شد : امروزه با رشد و گسترش شبکه‌های اجتماعی، استفاده از این شبکه‌ها به جزء جدایی‌ناپذیر زندگی بسیاری از ما تبدیل شده است.

در واقع کمتر کسی پیدا می‌شود که در گوشی موبایل یا کامپیوتر شخصی خود یکی از شبکه‌های اجتماعی را نداشته باشد و آن را پیگیری نکند.

ولی یکی از موضوعاتی که در خصوص شبکه‌های اجتماعی مطرح میباشد، نقش آنان در اعتمادآفرینی یا اعتمادزدایی میباشد.

افرادی که صاحبان فکر، اندیشه یا گردانندگان اصلی یک شبکه‌ اجتماعی به شمار می‌آیند به راحتی می‌توانند زمینه جذب افراد یا روی‌گردانی دیگران را با پیام‌ها و محتواهایی که در آن شبکه تولید می‌کنند، درست نمودن کنند.

در صورتی که مطلب ها آنان از صحت ضروری برخوردار باشد بر طرفداران آنان افزوده شده و در غیر این گونه شاید افراد جذب شبکه‌های اجتماعی دیگر ‌شوند.

بنابراین بحث اعتمادآفرینی یکی از موضوعات مهمی میباشد که همواره عاملان اصلی شبکه‌های اجتماعی میبایست به آنان توجه داشته باشند.

نقش محتوای شبکه‌های مجازی در درست نمودن اعتماد و یا تخریب آن

امامی در خصوص نقش شبکه‌های مجازی در اعتمادسازی یا تخریب آن گفت:

این که شبکه‌های اجتماعی باعث درست نمودن یا تخریب اعتماد می‌شوند، اشتباه میباشد.

چون نمی‌توانیم محیط یا فقط پلتفرم را عامل آن بدانیم.

بنابراین میبایست از دومنظر درست نمودن اعتماد و یا تخریب اعتماد را مورد بررسی قرار داد.

یکی از منظر محتوا و دیگری از منظر شبکه سازی.

مهم ترین اصل این که توجه و تمرکز ما میبایست بر «محتوا» باشد. مثلا به خبرهایی که در رسانه های اجتماعی بازنشر می‌شوند اعتماد کنیم یا خیر؟

پژوهش‌ها نشان داده مردم به این که “چه کسی خبر را بازنشرکرده” میباشد نگاه می‌کنند و با توجه به سابقه و قبل زمینه‌ای که از فرد در ذهن شان دارند به مطلب یا خبر بازنشری او اعتماد می‌کنند و بعدا در مرحله دوم برایشان منبع اصلی خبر اهمیت پیدا می‌کند.

البته این یک پژوهشی میباشد که در خارج انجام شده و ضروری میباشد که در ایران هم این رفتار کاربران سنجیده شود.

هنگامی به شخصی که همیشه محتوای درست و غیر قابل تکذیبی در گروهی یا کانالی فرستادن می‌کند اعتماد پیدا می‌کنیم، هر مطلب بازنشری و ارسالی از طرف او برایمان حجت می‌شود.

دیگر کاری نداریم او این مطلب را برای این که در جریان شایعه‌ای که در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌چرخد محض اطلاع فرستاده!

به افراد بازنشر کننده مطلب بیش اعتماد میکنیم تا منبع خبری

به گفته امامی، افراد مهم و معتبر از پیشنهاد مطالبشان برایمان درست نمودن اعتماد می‌کند و بعد پدیدآورنده یا تولیدکننده اصلی.

این افراد همان رهبران فکری یا رهبران عقاید در شبکه‌های اجتماعی هستند.

آنان می‌توانند باعث تغییر نگرش و تغییر رفتارها شوند.

مطلب ها و تحلیل‌های این افراد هم عمدتا بوسیله سایر کاربران نقل قول یا بازنشر می‌شود.

این صاحبان فکر و اندیشه عمدتا در توییتر فعالند.

فضای توییتر عمدتا فضای تولید فکر و تحلیل‌های کوتاه و مرجع نسبی برای سایر پیام‌های موبایلی میباشد.

بنابراین اکانت‌های ناشناخته و فیک و جعلی تاریخ مصرف دارد که هر زمانی می‌تواند به راحتی صفحه شان بسته شود.

لذا به مطلب ها این اکانت‌ها مخاطبان توجه نکنند.

شبکه‌سازی‌ها می‌تواند منجر به درست نمودن سرمایه اجتماعی شود

امامی در خصوص شبکه‌سازی‌ها در درست نمودن یا تقویت اعتماد کاربران گفت:

در زمینه شبکه‌سازی و برقراری یا تحکیم روابط انسانی در شبکه‌های اجتماعی اوضاع متفاوت‌تر میباشد و راحت تر می‌تواند منجر به درست نمودن یا تقویت اعتماد عمیق و گسترده و حتی منجر به تشکیل «سرمایه اجتماعی» شود.

یکی از دلایل آن مدت وقت بیشتری میباشد که کاربران در گروه ها بحث و اظهارنظر ومشارکت می‌کنند و این عامل باعث شناخت بیش از یکدیگر خواهد شد.

وی در جمع بندی این بخش سخنان خود یادآور شد:

درست نمودن اعتماد از منظر محتوایی در شبکه‌های اجتماعی بر اساس نفرات معتبر و موثق و بعدا منابع درست نمودن می‌شود و هم چنین می‌تواند انتشار مطلب ها جعلی و شایعات موجب تخریب اعتماد و هم چنین تخریب عکس فرد بازنشر کننده شود.

درست نمودن اعتماد از منظر شبکه‌سازی هم به مراتب قوی‌تر بوده و زمانیکه کاربران برای ارائه خود و تشریح دیدگاه‌ها و تفکرات خود می‌گذارند، موجب اعتماد بیش، رفاقت‌ها و صحبت‌ها و در نهایت تشکیل سرمایه اجتماعی می‌شود.

فیلترینگ مانع اساسی برای اعتمادبخشی به نهادهای دولتی میباشد

امامی در جواب به سوال دیگر پژوهشگر ایرنا مبنی بر این که شبکه های اجتماعی در اعتماد آفرینی به نهادهای دولتی چطور می‌توانند نقشی ایفا کنند، گفت:

فیلترینگ مانع اساسی برای اعتمادبخشی به نهادهای دولتی و امیدآفرینی در بین مردم میباشد.

به دلیل این که زمانیکه خبرهای منفی مانند بگومگوها، اختلافات دستگاه‌ها، اظهارنظرهای التهاب آفرین و یا مطلب ها کذب و خلاف واقع در رسانه‌های اجتماعی فیلترشده منتشر می‌شود.

اما روابط عمومی نهادهای دولتی به دلیل ممنوعیت استفاده از این برنامه‌ها، امکان حضور پررنگ و واکنش سریع به این شایعات را ندارند.

فیلترینگ باعث شده روابط عمومی دستگاه دولتی، جواب مطالبات و انتقاداتی را که مردم مثلا در تلگرام مطرح می کنند در وبسایت یا پلتفرم دیگری که کمترین بازدیدکننده و مخاطب را دارد منتشر بکند. این یک خلاء ارتباطی میباشد.

فیلترینگ باعث شکاف بیش دولت و ملت شد

این مدرس دانشگاه و پژوهشگر رسانه های نوین می‌افزاید: فیلترینگ باعث شکاف بیش دولت و ملت شده میباشد.

دسترسی افرادی که به راحتی دولت و مجموعه نظام را نقد می‌کنند به تلگرام فراهم میباشد اما دستگاه‌های دولتی با ممنوعیت قانونی حضور و فعالیت در آن مواجه‌اند.

رئیس انجمن متخصصان روابط عمومی در انتها تصریح کرد:

ضرر فیلترینگ تلگرام، توییتر و یوتیوب برای نهادهای دولتی و مجموعه حاکمیت نظام بیش از منفعتش میباشد و دست آنان را برای خلاف‌گویی های دشمنان ملت ایران بسته میباشد.

خبرهای منفی ای که باعث “کاهش اعتماد به نفس جامعه” و نگرانی از آینده خواهد شد.

بی شک دسترسی آزادانه و رفع مانع قانونی روابط عمومی دستگاه های دولتی و رسانه ها به رسانه‌های اجتماعی پرطرفدار فیلترشده، همدلی، وفاق مردم و مسئولین را زیاد شدن می‌دهد.

وبسایتک

آماده خدمات رسانی در زمینه های طراحی سایت، پشتیبانی سایت، سئو سایت و …. به شما مشتریان گرامی می باشد.

جهت مشاوره و سفارش کار با شماره تماس های درج شده در صفحه اصلی تماس حاصل فرمایید.

———————————————————————————

مطالب مرتبط:

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

آیا می خواهید به بحث بپیوندید؟
در صورت تمایل از راهنمایی رایگان ما استفاده کنید!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *