,

خصوصیات یک سایت خوب

خصوصیات یک سایت خوب

خصوصیات یک سایت خوب

کسی نیست که امروزه اهمیت سایت پسندیده را دستکم گیرد. ولی داشتن یک وبسایت پسندیده چطور ممکن است؟ طراحی یک سایت پسندیده چیست و چطور این امر محقق می شود.

سعی شما میبایست این باشد که با فناوری های نو سایتی با ویژگی های مطلوب برای موتورهای جستجو و کاربران طراحی نمایید . در ذیل قصد داریم ۱۳ خصوصیت یک سایت پسندیده را برای شما لیست کنیم تا بکمک آن بتوانید ساینی متناسب برای خود دست و پا نمایید.

۱.اهمیت محتوای وبسایت خوب: توصیه می شود که محتوایمان را از پستوی وبسایت در بیاوریم و همانند یک منوی پسندیده سرآشپز حرفه ای، در دسترس مخاطب و در صفحه اصلی وبسایت بگذاریم. رعایت همین نکته کوچک یاری می کند که بازدیدکننده دائمی شما به راحتی با یک نگاه می تواند بفهمد کدام بخشها اخیرا به روز شده و سریع می رود سر اصل مطلب.

در پیشنهاد داشته باشید که محتوای وبسایت پسندیده میبایست بخوبی بهینه‌سازی شده و به روز باشد. ناگفته پیداست که محتوا صرفا به معنای نوشتار نیست بلکه علاوه بر متن شامل صوت، ویدئو، تصویر، پوستر، اینفوگرافیک و سایر فایل‌ها هم می باشد.

 

۲.ظاهر یک سایت خوب: هنگامی کسی وارد وبسایت شما میشود نخستین موضوعی که پیشنهاد انها را به خود جلب می کند شکل ظاهری وبسایت شما است. کم هستد افرادی که فقط محتوا برایشان مهم باشد و بعد از محتوا سراغ شکل ظاهری بروند خیلی کم.
وبسایت میبایست دارای هارمونی در رنگ‌ها و عنوان خوانا و دسترسی راحت به پایان محتوا‌ها و یک سری گرافیک باشد. استفاده از فونت‌های متناسب و عدم استفاده از تعداد زیادی از فونت‌های نا مربوط در ظاهر وبسایت تاثیر بسزایی دارد.

رنگهایی با کنتراست پایین به عنوان پس زمینه برای وبسایت توصیه می‌شود. وجود تصاویر کم حجم و جذاب می‌تواند وقت حضور مخاطب را در وبسایت بالا ببرد و از این حیث از اهمیت بسزایی برخوردار میباشد. همچنین لوگوی شما معرف وبسایت شما است.

وبسایت بدون لوگو معنا ندارد زیرا لوگوی وبسایت به عنوان آدرس از وبسایت شما در همه مکان خواهد بود و همیشه زمانیکه یک بازدید کننده لوگوی شما را در سایتی دیگر میبیند سایت شما را به یاد می آورد. لوگوی طراحی شده برای شما میبایست دارای یک بار معنای خاص دارای ارتباط با موضوع وبسایت شما باشد.

بطور کلی وجود گرافیک متناسب در وبسایت از دیگر ویژگی های یک وبسایت پسندیده به شمار می آید. در گرافیک وبسایت نباید از رنگ های زننده یا شلوغ استفاده نمود.رنک بکگراند بایستی با رنگ متن کامال در تضاد باشد.بهتر میباشد در گرافیک وبسایت تنها از ۳ رنگ اصلی استفاده کنیم.

خصوصیات یک سایت خوب

هم چنین میبایست بدانید که وبسایت هایی که به خوبی طراحی نشده باشند مشکلاتی از قبیل:

• عدم داشتن معیارهایی برای گوگل فرندلی بود وبسایت
• نرخ خروج بالای کاربران
• مدت وقت خیلی کوتاه کاربران در وبسایت
• عدم بازدید کاربران از صفحه‌های مختلف وبسایت
• و…

 

۳. بهینه‌سازی و سئوی وبسایت پسندیده : در مورد سئو صحبت زیاد شده میباشد . محتوای وبسایت میبایست در مورد یک موضوع خاص باشد و در فاصله زمانی معین بروزرسانی شود والا مشتریان خود را از دست خواهد داد.اصلا از روش های فریبنده برای سئو وبسایت استفاده نکنید!
توصیه ما به شما این است که از سه راه طلایی معروف سئو استفاده کنید: رعایت اصول کدنویسی، تولید محتوای مفید، و تبادل لینک.

در بهینه سازی وبسایت از موارد ذیل پرهیز نمائید:

• استفاده بیشتر از حد کلمات کلیدی
• لینک های شکسته
• کپی نمودن مطلب ها
• محتوای تکراری

۴.میزان حجم صفحه ابتدا سایت: امروزه شاهد رشد روزافزون حجم صفحات وب هستیم. با بالاتر رفتن کیفیت محتوای ارائه شده، هر ساله حجم متوسط صفحات وب زیاد شدن می‌یابد. همانطور که احتملا می دانید یک وبسایت پسندیده میبایست در کمتر از سه ثانیه با سرعت ۲۵۶ اینترنت پر سرعت بارگذاری شود .

با زیاد شدن وقت لطمه آن متوجه بازدید کنندگانی می شود که با اینترنت‌های معمولی وارد وبسایت شما می‌شوند، با این حساب طراحی وبسایت پسندیده میبایست تا حد امکان ساده و سبک انجام شود. در مورد گرافیک وبسایت میبایست بگویم که استفاده از فایل‌های فلش و تصاویر گرافیکی حجیم به هیچ وجه توصیه نمی‌شود.

همچنین میبایست عبارات کوتاه مشخصی برای محصول های، با محتوای کم و مفید در پیشنهاد گرفته شده و به خریداران این امکان داده شود که با فشار دکمه منوی روی آن‌ها، به توضیحات و گرافیک بیشتری دست یابند. گوگل هم توجه ویژه ای به سایتهای با سرعت بالا دارد. می توانید از این لینک سرعت وبسایت خود را ببینید .
با استفاده از ابزارهای رایگان ذیل می توانید حجم صفحات وبسایت خود را بررسی نمایید.

۵.امکانات وبسایت خوب: یک طراحی وبسایت پسندیده چه امکاناتی میبایست داشته باشد؟ بطور کلی خبر خوان، نقشه وبسایت، بخش نظرات، نظر سنجی آنلاین، پادکست، وادکست، اسلایدر، اطلاعات آب و هوا یا اوقات شرعی، بازی‌های آنلاین، جستجو و سایر امکانات به مخاطبان اجازه می‌دهد وقت بیشتری را در تعامل با وبسایت به سر ببرند. همچمیم در نطر داشته باشید که آگهی تبلیغاتی به اندازه و دور از تشویش بصری باشد.

۶. دامنه‌ی یک وبسایت خوب: البته که یک دامنه ی خوب برترین راه به یاد ماندن میباشد. ناگفته پیداست که سایتی دامنه اش در یاد کاربر می ماند که با به یادآوردن ادرس سایت موضوع آن هم به خاطر بماند. هم چنین یک مبحث مهم در سئو دارای ارتباط بودن ادرس با محتوا میباشد.

هیچ ادرسی نمی توانید پیدا نمایید که شماره در ان داشته باشد و ارتباط موضوعی هم با محتوا داشته باشد. تلاش نمایید دامنه ای با نوشتار ساده انتخاب کنید. هم چنین اسمی که انتخاب مینمایید نبایستی چندگانگی در درک تلفظ داشته باشد.
در انتخاب دامنه پسندیده به این موارد توجه داشته باشید :

• نام دامنه ی شما میبایست بتواند در بازار گسترش پیدا بکند. و بنوعی قابلیت برندینگ داشته باشد.
• اگر محصول های شما مختص فروش در ایران میباشد از دامنه .irاستفاده کنید.
• اگر شما محصول های و تولیدات بین المللی دارید از دامنه .comاستفاده کنید.

 

۷.ارتباط با کاربران: این یکی از اصول نسل دوم وب یا همان وب ۲.۰ است, تعامل با کاربر و احترام به او. ارزش دادن به نظرات کاربران و نمایش دادن آنان در بخشهای مختلف وبسایت، پاسخگویی و پیگیری درخواستهای مخاطبین، تبدیل اعضای وبسایت به یک جامعه مجازی، و بسیاری موارد دیگر که در سایت های نسل نو وب دیده میشود.

هر چند زمان یک بار پیشنهاد کاربران خود را در مورد وبسایت و یا موضوعات دیگر مورد پرسش قرار بدهید و بر اساس همان پیشنهاد سنجی یک پست بنویسید و به بررسی کلی بپردازید حتی تلاش نمایید در پست خود از چند پیشنهاد به طور خاص اسم ببرید و انها را نقد و بررسی بکند در این گونه کاربر میفهمد که شما واقعا ارزش قائل هستید برای او و پیشنهاد او در نتیجه شما یک بازدید کننده ی ثابت و همیشگی به دست می اورید.

در نظرات کاربران وبسایت تلاش نمایید به این سوالات کاربرانتان به سرعت جواب بدید:

• چیست و به چه دلیل
• قیمتش چنده؟
• کیفیتش چطوره؟
• چطور میتونم بخرمش؟
• راه های ارتباطی چیست؟
هم چنین قسمت سوالات متداول وبسایت خود را جدی بگیرید.

۸. از دل کاربر بنویسید: در مورد محتوا و شکل نوشتن تا جاییکه امکان دارد مهارت کسب نمایید. شما هنگامی آغاز میکنید به نوشتن میبایست از جایی آغاز نمایید که منی که برای نخستین بار میباشد اسم موضوع پست شما را شنیده ام بفهمم درباره چه چیز هست و در اخر دوستی که قبلا هم اسم موضوع را شنیده و حتی تخصص اوست هم راضی وبسایت شما را ببندد.

۹. خصوصی بودن اطلاعات خریدار: حفاظت از حریم خصوصی کاربران اهمیت زیادی در دنیای امروزه وب دارد. تلاش نمایید به او اطمینان بدهید از این اطلاعات استفاده نابجا نخواهید نمود. هنگام خرید الکترونیکی، ضروری میباشد که اطلاعات مربوط به خریدار از جمله نشانی پستی، شماره تلفن، نشانی پست الکترونیکی و اطلاعات مالی مشتری حفظ گردد. بطور کلی، ترس از لو رفتن این اطلاعات، یکی از عوامل بازدارنده رشد فروش الکترونیکی میباشد.

 

۱۰. حمایت‌ها و مراقبت‌های فنی: همیشه تلاش نمایید خود را در کنار مخاطب خود ببینید . در حالا حاضر، خریداران الکترونیکی از خدمات حمایتی فنی کمتری برخوردار هستند و در این بخش، سایت هایی که تجربه، توان و پرسنل خود را پسندیده به معرض نمایش بگذارند و در عین حالا، سیاست‌های خدمات فنی خود را به نشانی مشتریان فرستادن کنند، موفقیت بیشتری خواهند داشت.

۱۱٫ سازگاری با موبایل و تبلت: در طراحی وبسایت مد پیشنهاد داشته باشید که گوشی های هوشمند و تبلت ها سهم زیادی را در ترافیک وب ها دارند و از آنجایی که هزینه گوشی های موبایل مدام ارزانتر میشود تعداد کسانی که از این دستگاه ها استفاده می کنند در حالا زیاد شدن میباشد. در حالا حاضر ۷۰% کارها ظرف یک ساعت از راه وبسایت هایی که برای موبایل طراحی شده اند انجام میشود.

۱۲. ساختار نقشه وبسایت و دسته بندی منطقی و منسجم: نقشه وبسایت یا sitemap به شما اجازه می‌دهد تا یک فایل متنی در میان سایر فایل‌های دیگر در حساب خود درست کردن نمایید تا موتور های جستجو از همه صفحات موجود در سایت شما مطلع شوند.

توصیه این که پایان بخشهای وبسایت میبایست طبقه بندی شده و به شکل ذیل شاخه ای تنظیم گردد. مشخص بودن سیاست کلی وبسایت و هم هدف گذاری درست برای آن لازمه تدوین یک نقشه وبسایت منطقی میباشد.
تدوین نقشه وبسایت، مثل نقشه یک ساختمان، نخستین مرحله از طراحی و اجرای یک وبسایت میباشد، و با یک نقشه سلسله مراتبی و مشخص کار طراحی و برنامه نویسی سیستم مدیریت وبسایت زیاد راحت تر میشود.
بخشهای اصلی وبسایت میبایست از پایان صفحات وبسایت و از راه منوی اصلی در دسترس باشد. و جایگاه محتوای سایدبارها در نقشه مشخص باشد.

۱۳. مطابقت با امکانات بازدیدکنندگان: زیاد ضروری میباشد که وبسایت را مطابق با بازدید کنندگان خود بهینه نمائید. اشتباه دیگری که بسیاری از طراحان باتجربه هم مرتکب آن میشوند، عدم تطابق وبسایت با میانگین امکانات مخاطبان میباشد. مساله ای که فقط با استفاده از تجربه و نتایج آمارگیرها و تحلیل آنان میتوان اطلاعات صحیح را دریافت.به عنوان مثال رزولوشن مانیتور, میانگین سرعت اینترنت, مرورگرها و ورژنهای مورد استفاده آن مواردی هستند که می توانید با دقت در آنان سایتی متناسب کاربران خود داشته باشید.

——————————————————–

مطالب مرتبط:

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

آیا می خواهید به بحث بپیوندید؟
در صورت تمایل از راهنمایی رایگان ما استفاده کنید!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *