حذف قیمت‌ مسکن در سایت‌‌های اینترنتی

حذف قیمت‌ مسکن در سایت‌‌های اینترنتی : در یکی دو هفته گذشته هزینه خودرو و مسکن از سایت‌های خرید و فروش اینترنتی حذف شده میباشد.

اتفاقی که با توجیه بازگرداندن آرامش به بازار افتاد ولی پس از حذف قیمت‌ها هنوز هم آرامش به بازار برنگشته میباشد.

ولی پرسش اصلی که گوشه ذهن مخاطبی که این روزها با سایت‌های خرید و فروش آنلاین، زندگی راحت‌تری برایش رقم خورده بود، ‌باقی می‌ماند، این میباشد که اعلام هزینه به زیان چه افرادی میباشد و چه افرادی از حذف قیمت‌ها سود می‌برند؟

واقعیت این میباشد که التهاب بازار چیزی فراتر از ثبت چند هزینه در سایتهای خرید و فروش آنلاین میباشد، ولی آن دسته از کسب‌و‌کارهای سنتی و گروهان سودجو همیشه به دنبال مقصر جلوه دادن روشهای مدرن و البته راحت برای مردم هستند.

حذف قیمت‌ مسکن در سایت‌‌های اینترنتی
سنگ اندازی جلوی پای مشتری

بازار محلی برای جدل درمورد هزینه و کشف آن میباشد و معامله مثل نفس کشیدن از کارهای روزمره آدم‌هاست.

ظهور پدیده‌های مثل سایت‌های خرید و فروش آنلاین امکان کشف هزینه را برای مردم ساده‌تر کرده میباشد.

این سایت‌ها مثل دماسنجی برای بازار عمل می‌کنند و آیینه‌ای برای نمایش هزینه محسوب می‌شوند.

با وجود سایت‌های خرید و فروش آنلاین که امکان گفت وگوی مردم و اعلام هزینه در آن وجود دارد، به مراجعه حضوری مشتریان به بازارهای فیزیکی نیازی نیست و می‌توان با صرف چند دقیقه زمان از حدود هزینه در مورد کالاهای مختلف آگاهی یافت.

در فصل هایی از سال که با دستور قضایی، اعلام هزینه در سایت‌های خرید و فروش اینترنتی ممنوع شده، متقاضیان دوباره مجبور شدند کفش آهنی به پا کرده و برای رصد قیمت‌ها به بازارهای فیزیکی مراجعه کنند.

در مورد مسکن این مسئله مشکلات بیشتری درست کردن کرده میباشد. فصل بهار، فصل جابه جایی مستاجران میباشد.

به دلیل حذف قیمت‌ها از سایت‌هایی مثل دیوار، مردم مجبور به صرف هنگامی برای مراجعه حضوری به بنگاه‌های املاک یا تماس تلفنی برای یافتن حدود هزینه شده اند.

این مسئله نه فقط برای آن‌ها بلکه برای دیگران هم زیان آور میباشد.

رشد مصرف بنزین، تشدید آلودگی هوا و ترافیک از پیامدهای مستقیم زیاد شدن تحرک فیزیکی در ماه‌های شروع سال میباشد.

غیر از این، با توجه به همه گیری کرونا نبایستی از آسیب‌های زیاد شدن این تحرکات در بیش شدن مبتلایان به این بیماری هم گذشت.

حذف قیمت‌ مسکن در سایت‌‌های اینترنتی

یک علامت اشتباه

بنگاه‌های معاملات املاک همان بازار فیزیکی مسکن میباشد که با حذف هزینه، بیشتر از گذشته مورد مراجعه مردم قرار گرفته میباشد.

بنگاه‌های معاملات املاکی از بازیگران عمده در تعیین هزینه هستند. گزارش‌های ماهانه و سالانه نهادهای رسمی از بازار مسکن با توجه به آنچه در این بنگاه‌ها می‌گذرد، تهیه میشود.

با ظهور سایت‌های خرید و فروش آنلاین در ایران، بنگاه‌های معاملات املاک هم به کاربران آن پیوسته‌اند و آگهی‌های خود را در این سایت‌ها قرار می‌دهند و با اعلام هزینه معامله را برای فروشنده و مشتری واقعی جوش می‌دهند.

ولی حذف قیمت‌ها باعث چه تغییری در روند کار این بنگاه‌ها شده است؟

زمانیکه قیمت‌ها در سایت‌ها ثبت شود، زیاد شدن مراجعه متقاضیان بالقوه و بالفعل مسکن، به حباب هزینه دامن میزند.

بنگاه‌های معاملات املاک به تصور رشد تقاضا به ویژه در مناطقی ذخیره مسکن این بنگاه‌ها بالاست، مثل حومه‌های شهرها، قیمت‌ها را به طور کاذب بالا می‌برند.

به این ترتیب حذف قیمت‌ها نه تنها کمکی به کاهش التهاب بازار نمی‌کند بلکه به حباب آن هم می‌دمد.

گروه‌های زیرزمینی

فضای مجازی هم مثل فضای فیزیکی برگرفته از کنشگران پیدا و پنهانی میباشد. بعضی بازیگران در این فضا خط قانون را دنبال میکند و بعضی تن به آن نمی‌دهند.

سایت‌های خرید و فروش آنلاین در فضای مجازی از گروه ابتدا میباشد.

این سایت‌ها از سوی نهادهای قانونی رصد می‌شوند و به عنوان کسب وکارهای شناسنامه دار و فناوری محور، به دنبال بهبود شرایط کار خود هستند.

توسعه هوش مصنوعی برای حذف قیمت‌های نجومی یک نمونه از سعی برای بهبود خدمات رسانی آن‌هاست.

در کنار این سایت‌ها، رسانه‌های اجتماعی دیگر مثل تلگرام و اینستاگرام امکان راه اندازی کانال برای تبلیغ و معامله انواع کالا را فراهم کرده است ولی چه نظارتی بر فعالیت کاربران در این شبکه‌ها وجود دارد؟

حذف هزینه از سایت‌های رسمی، شناخته شده و شناسنامه دار در فضای اینترنت به معنای توسعه فعالیت کانال‌ها و حساب‌های کاربری غیرقانونی میباشد.

کانال‌هایی که با حذف قیمت‌ها و افزودن به ابهام فضا، به مثابه دشمن شفافیت عمل می‌کنند و به مشتریان هر قیمتی که می‌خواهند، می گویند.

حذف قیمت‌ مسکن در سایت‌‌های اینترنتی

آب از سرچشمه گل آلود میباشد

آسیب‌های حذف هزینه از سایت‌های خرید و فروش آنلاین، چه به طور مقطعی و چه به طور دائمی مثنوی هفتاد من کاغذ میباشد.

بازگشت به روش‌های سنتی برای آگاهی از هزینه در بازارهایی مثل مسکن، یک عقب گرد بزرگ برای توسعه ایران میباشد.

سردرگمی، ابهام و کاهش سطح شفافیت از عمده‌ترین پیامدهای حذف هزینه در این سایت‌هاست و پیامدهای دیگری مثل رشد حباب هزینه در بازار و ورود کنشگران غیرحرفه‌ای و گسترش دلال بازی خارج از سایه نظارت، از ریز پیامدهای آن میباشد.

سایت‌های خرید و فروش آنلاین مثل دیوار در ایران، درحالی به عنوان ابزار دست هزینه سازان در بازار مسکن معرفی می‌شوند که برای سالیان، بی تعادلی عرضه و تقاضا در بخش مسکن، زمینه رکود و رونق‌های دوره‌ای آن را فراهم کرده.

وبسایتک آماده خدمات رسانی در زمینه های طراحی سایت ، سئو سایت ، پشتیبانی سایت و … به شما مشتریان گرامی می باشد.

جهت مشاوره و سفارش ، با شماره تماس های درج شده در صفحه اصلی تماس حاصل فرمایید.

————————————————————————————

مطالب مرتبط: